Men vadå "jävla cp"?

imorse när jag satt och fikade så kom jag på att tänka på en sak. min lillebror frågade mig vad damp egentligen var för något. jag vet heller inte riktigt men jag har läst att det betyder "koncentrationssvårigheter". det är en diagnos. det var det enda jag visste så jag kollade upp vad det betydde. om man läser på NE junior (ja, jag tycker faktiskt det är lättare att förstå när man läser där, inte lika många komplicerade ord osv) så står det ungefär såhär:

"DAMP, en diagnos och ett funktionshinder, är egentligen ingen egen diagnos utan förekommer tillsammans med ADHD. en person med diagnosen DAMP har svårigheter med uppmärksamhet och koncentrations och kan vara mycket aktiv, precis som en person med ADHD. en person som har DAMP har också svårt att kontrollera och styra sina rörelser som kan bli stora och klumpiga och ofta kan de verka fumliga och osmidiga. personen har också svårt att förstå och tolka saker som händer runt omkring, t ex vad han eller hon ser eller hör."

alla som läste igenom detta och skriker "fan haru damp eller?" lite här och var kanske borde tänka till lite. det är att nedvärdera personer med denna diagnos. samma med "men ditt jävla cp!!!". cebera'l pare's. en sjukdom som beror på en hjärnskada som drabbar ett barn endera på fosterstadiet, födseln eller när barnet är mycket litet, upp till tre år. orsaken kan vara olika och flera och sjukdomen visar sig på olika sätt. förlamningar, stelhet i vissa kroppsdelar, ofrivilliga och okontrollerade rörelser är vanliga.

sluta upp med att klanka ner på människor med en hjärnskada. det är inte kul någonstans. om ni hade denna diagnos/sjukdom och folk skrek omkring sig om erat funktionshinder, inte fan skulle ni tycka det var roligt. och kom inte och säg att de inte förstår vad vi säger, det tror jag mycket väl ni vet att de gör. de har känslor de med. skratt, gråt, förhoppningar, besvikelser. 

förlåt. men jag blir faktiskt gråtfärdig av människor som verkligen håller på såhär. ett samhälle ska inte se ut såhär. i den värld jag vill leva i ska alla vara precis lika mycket värda. homo-, hetero-, och bisexuella, mörkhyade, vita, människor med funktionshinder, korta, långa, smala, tjocka... ni fattar vad jag menar! inte en individ ska behöva känna sig mindre värd. det är så jävla dåligt med folk som sätter sig på andra och tror att de är sååå mycket bättre än dem. för det första sjunker sådana personer i mina ögon JÄVLIGT mycket. 

för några dagar sedan så satt min familj och fredde och diskuterade om att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. mamma sade att i bibeln så stod det att äktenskapet var instiftat mellan man och kvinna. jag blev helt stum. för mig är det en självklarhet att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan också! så på slutet kom jag med ett argument som fick tyst på mamma. som fick henne att gå över på min sida. "mamma.. säger inte Gud också att KÄRLEKEN är det största av allt?". då blev hon tyst. och det stämmer. kärleken är störst. den är det. homosexuella har lika förbannat stor rätt att gifta sig i kyrkan som heterosexuella. för Gud säger att kärleken är störst av allt. och kärleken kan vara mellan man och man, man och kvinna eller kvinna och kvinna.

jag har själv varit en av dem som sagt "jävla cp" eller "har du damp eller?". men så fort jag fick reda på vad det innebär när jag sa så.. då slutade jag.

jag läste snuffs blogginlägg om rasism som hon skrivit idag. det var jävligt bra skrivet! läs det på:  http://sofaajn.bloggagratis.se/

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jättebra skrivet, Hanna :)

2008-10-19 @ 11:00:48
URL: http://mysteryoctavarium.blogspot.com
Postat av: Kickan

Otroligt bra skrivet, håller med om varje ord!

2008-10-19 @ 16:27:51
URL: http://kickanwicksell.webblogg.se/
Postat av: Snuff

Jätte bra skrivet, verkligen Hanna. :) Jag håller med dig om allt.

Och tack för du tyckte jag hade skrivit bra med!

2008-10-20 @ 20:54:05
URL: http://sofaajn.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0